22 Ekim 2012 00:00

Ceylan ve Özpetek buluşması

Bu yıl ikincisi düzenlenen Roma Türk Film Festivali, Festivalin ''Ustaya Saygı'' ve Açılış Filmi bölümlerinde toplam dört filmiyle İtalyan seyirciyle buluşan Nuri Bilge Ceylan'ın Ferzan Özpetek'le eşliğinde geçen Master Class Etkinliği ile devam etti.

Sinemaseverler Nuri Bilge Ceylan ve Ferzan Özpetek’e film yapım sürecinden oyuncu tercihlerine detaylı sorular sorma fırsatı buldular. Antalya Altın Portakal Film Festival’inde tanışmalarını ‘2 kişi çekmiştik filmi ve filme benzeyip benzemediğinden bile tam emin değildim, o nedenle çok da fazla bir beklentim yoktu festivalden. O zaman Ferzan’dan ise İtalya’dan bir yönetmen diye çok söz ediliyordu’ şeklinde anlatan Nuri Bilge Ceylan izleyicilerden gelen bir soru üzerine mühendislikten sinema yönetmenliğine geçiş sürecini ise şöyle anlattı:

’Çocukken ve gençliğimde sanat namına çok birşey yoktu çevremde ancak 15 yaşındayken doğumgünümde hediye edilen bir fotoğraf kitabı ile başladı herşey. Yani çok küçük birşey tümüyle değiştirebiliyor insanın hayatını, buna inanıyorum. Mühendislik okumaya başladığımda zaten sanat fotoğrafı ile ciddi şekilde ilgileniyordum. İlk filmimde de kendimi deneme gibi işe başladım, kimseden destek almadan kendi imkanlarımla ve işler yürümezse yarı yolda bırakabilirim düşüncesiyle başlamıştım’



Etkinliği izleyenler arasında bulunan Ata Demirer’in her iki ünlü yönetmene de filmlerinde diyalogların önemini sorması üzerine hayattaki gerçekliği diyaloglarda bulmadığını belirten Nuri BilgeCeylan ‘Filmin anlamının diyalog yoluyla olmasını çok istemiyorum çünkü hayatta hepimizin yalan söylediğini düşünüyorum. Ben gerçeklerin söylenenlerde değil de aslında söylenmeyenlerde, insanların saklamayı tercih ettiği şeylerde ve ifadelerde olduğunu düşünüyorum ve bu görüşümü sinemaya da bir şekilde yansıtmak istiyorum derken Ferzan Özpetek konu hakkında ‘Ben diyalogu oyuncunun bakışı, oyuncunun duruşu olarak görüyorum’ yorumunda bulundu. Son filminde daha çok diyalog olduğunu belirten Nuri Bilge Ceylan bir sonraki filminde daha da çok diyalog olacağının haberini verdi ve ekledi: ‘Bakış açısı değişmeyecek gene de, seyircinin söylenenlere inanmamasını ve anlamı başka şeylerde aramasını umuyorum, bunun kolay birşey olmadığını da biliyorum. Hayatta külyutmayan birisi sinemada da külyutmamalı diye düşünüyorum.




Hollywood filmleri ise iş yapsın diye herkesin anlayabilceği bir yol tutturmak zorunda’

Ünlü yönetmen yaptığı filmlerin çok fazla izlenmesini beklemediğini belirtince başta Ferzan Özpetek olmak üzere salonda gülüşmeler oldu. Ceylan bu beklentisini‘Diğer insanlarla çok paylaşamadığım taraflarımı film yapmayı seven bir insanım. Dolayısıyla kendimi yanlız hissettiğim, en yakın arkadaşlarımla dahi tam olarak konuşamadığım şeyleri film yoluyla ifade etmeye çalıştığım için insanlar arasında paylaşılması kolay olmayan şeyler oluyor bunlar doğal olarak. Onların da çok izlenmesini beklememek gerek diye düşünüyorum’ şeklinde açıkladı.
Ferzan Özpetek ise Nuri Bilge Ceylan’ın kadraj seçimine hayranlığını ‘Kamerayı öyle bir şekilde koyuyor ki adama bak nasıl buldu bu açıyı diyorum. Gıptayla bakıyorum, kıskançlık değil de keşke bende de olsa diyorum’ diyerek ifade etti.

Film bütçelerinin artmasının bir açıdan özgürlüğünün kısıtladığını belirten Ceylan ‘İlk filmlerimde bir kar sahnesi için bir yıl bile bekleyebilirdim, oysa şimdi ne kadar minimumda tutsam da 70 kişilik bir film ekibi var, ekibin beklediği her gün prodüksiyon açısından çok büyük masraf. Zamanımın daha çok olmasını sette daha çok iş yapmam gerekse bile tercih ederdim. Çekimler sırasında insanın en çok ihtiyaç duyduğu şey zaman’ dedi.

Gene Ata Demirer’in sorusu üzerine iki yönetmen de seyretmek istedikleri filmleri çektiklerini belirttiler. Nuri Bilge Ceylan ‘Her gün kendime soruyorum bu filmi gerçekten yapıp yapmayı istemediğimi. Kültür Bakanlığı’na başvurduğumuz bir projeyi 10 gün sonra benliğimi kaplamadığını hissettiğim için geri çektik’ dedi.

Gelen bir soru üzerine filmlerini oyuncuları kafasında belirleyerek yazmadığını söyleyen Nuri bilge Ceylan ‘Senaryolarımız gereği daha çok kış aylarında çekiyoruz filmleri. Türkiye’de dizi sektörünün çok gelişmesinden dolayı da oyuncular meşgul bu dönemlerde, o yüzden her istediğiniz oyuncuyla da çalışamıyorsunuz’ derken Ferzan Özpetek ise oyunculardan hareket ederek yazdığını belirtti.

Nuri Bilge Ceylan’ın daha sonra gösterime giren ‘Uzak’ filmi için uzun kuyruklar oluştuğu görüldü.

İHA


Yorumlar
    Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Mynet.com sorumlu tutulamaz.

    Artık sinema biletinizi cep telefonunuzdan satın alabileceğinizi biliyor musunuz?

    Son Haberler

    Artık sinema biletinizi cep telefonunuzdan satın alabileceğinizi biliyor musunuz?

    Mynet Sinema, vizyondaki filmler hakkında detaylı bilgi edinebileceğiz, filmlerin seans ve gösterimde olduğu salon bilgilerini kolayca öğrenebileceğiniz, güncel haberleri takip edebileceğiz, kullanıcıların içerik paylaşabildiği kapsamlı bir sinema sitesidir. Kullanıcılar siteye; film, oyuncu, yönetmen, teknik ekip(yapımcı, müzik, vs..) gibi alanlarda bilgi ekleyebilir, filmler için fotoğraflar ve fragmanlar yükleyebilir, kişisel listelerini oluşturabilir.

    İletişim Kurumsal Yardım Üyelik Yasal Uyarı

    Copyright © MYNET A.Ş. Telif Hakları MYNET A.Ş.'ye Aittir